به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یکی از پارامترهایی که سبب شده تا دانش سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی ایران در زمره برترین‌های جهان قرار بگیرد، وجود تعامل مستمر با مراکز علمی و پیشگام این حوزه در عرصه جهانی است. به دلیل این ضرورت، یکی از […]

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یکی از پارامترهایی که سبب شده تا دانش سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی ایران در زمره برترین‌های جهان قرار بگیرد، وجود تعامل مستمر با مراکز علمی و پیشگام این حوزه در عرصه جهانی است.

به دلیل این ضرورت، یکی از ماموریت‌های اصلی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی در سال گذشته، تسهیل تبادلات و همکاری‌های علمی و فناوری بین‌المللی بوده است. ماموریتی که تحریم و محدودیت‌های ناشی از کرونا اجازه کند شدن روند این تعامل را نداد.

در این ارتباط، برنامه تقویت توان صادرات و انتقال فناوری در حوزه سلول‌های بنیادی با همکاری مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری، متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور و کریدور توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان مورد توجه قرار گرفت.

این عملکرد سبب شد تا رویدادهایی نظیر شناسایی و دعوت از متخصصان جهت برگزاری کارگاه و ایراد سخنرانی و به‌کارگیری نخبگان فارغ‌التحصیل خارج از کشور عملیاتی شود.

همچنین شناسایی و دعوت از متخصصان در قالب استاد مدعو و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان توسط متخصصان، از دیگر رویکردها در زمینه تسهیل تبادلات و همکاری‌های علمی و فناوری بین‌المللی محسوب می‌شود.

برگزاری چندین کارگاه و ثبت شرکت با محصولات دانش‌بنیان از دیگر اقدامات انجام‌گرفته در این زمینه است. ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در سال جاری، در جهت پیشبرد و توسعه دانش ملی حوزه تخصصی خود، برنامه‌های گسترده‌ای در زمینه تسهیل تبادلات و همکاری‌های علمی و فناوری بین‌المللی دارد.

منبع