اولین همایش مسئولیت اجتماعی دانشگاه و صنعت
2023-07-03 13:29 رویدادهای علمی تهران 26 نمایشدر این همایش ضمن برپایی پنلهای تخصصی با موضوعات مسئولیت اجتماعی دانشگاه و مسئولیت اجتماعی صنعت سخنرانان خبره دانش و تجربیات خویش را در حوزههای مختلف مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهند داد.
در این همایش جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی در راستای گفتمانسازی مسئولیت اجتماعی ترویج این گفتمان و تصحیح ادبیات پراکنده موجود در زمینۀ مسئولیتپذیری اجتماعی گام برمیدارد. زیرا این نهاد بر اساس فلسفه تأسیس خود را نسبت به نظام اجتماعی و سیاسی مسئول میداند. بر همین اساس با طراحی و برگزاری این رویداد تخصصی در حوزۀ مسئولیت اجتماعی تلاش میکند در ارتقای عملکرد خود و همافزایی تجارب نوین در این حوزه گام بردارد.
محور اول: چیستی و سویههای مسئولیت اجتماعی
مسئولیت اجتماعی مبانی قلمرو کارکردها و آثار اجتماعی و اقتصادی
حقوق اخلاق آموزههای اسلامی و مسئولیت اجتماعی
جایگاه مسئولیت اجتماعی در اسناد بالادستی
آموزش و مسئولیت اجتماعی جامعه
مسئولیت اجتماعی و سرمایه اجتماعی
رسانه و مسئولیت اجتماعی
محوردوم: مسئولیت اجتماعی دانشگاه
مسئولیت اجتماعی دانشگاه ایضاح مفهومی و نظری
مسئولیت اجتماعی دانشگاه در ایران تجربه ها دستاوردها موانع و چالش ها
دانشگاه سیاستگذاری و حکمرانی علمی
مسئولیت اجتماعی دانشگاه و تجارب مدیریت بحرانهای ملی منطقهای و محلی
مسئولیت اجتماعی دانشگاه و کنش علمی اخلاق مند
مسئولیت اجتماعی دانشگاه و مسئله محوری پژوهش های علمی در ایران
شاخص های سنجش و ارزیابی تاثیر اجتماعی دانشگاه
اسناد بالادستی و نسبت آن با مسئولیت اجتماعی دانشگاه
بازخوانی تجارب دانشگاههای خارجی در خصوص مسئولیت اجتماعی دانشگاه
بازخوانی تجارب دانشگاهها مؤسسات آموزشی پژوهشی و پارک های علم و فناوری ایران در ارتباط با مفهوم مسئولیت اجتماعی
بازخوانی انتقادی تجارب تشکل ها و سازمان های دانشجویی (انجمن های علمی کانون ها و …) در زمینه مسئولیت اجتماعی دانشگاه
خوانش تحلیلیانتقادی مسئولیت اجتماعی در برنامههای راهبردی دانشگاهها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی
محور سوم: مسئولیت اجتماعی صنعت
مسئولیت اجتماعی شرکت ها و توسعه کشور
اثر تأسیس بنگاه های صنعتی بر مولفههای اجتماعی و فرهنگی منطقه
نقش مسئولیت اجتماعی شرکت ها در توسعه اجتماعی
نقش بنگاههای اقتصادی در کمک به توسعه پایدار و همهجانبه کشور
مسئولیتپذیری در قبال محیط زیست
مدیریت مخاطرات محیط زیستی مرتبط با عملیات بنگاهها
اقتصاد چرخشی و مدیریت چرخه عمر محصول
مسئولیت اجتماعی در مدیریت پسماند غذا
جایگاه و نقش CSR در کاهش و بهینه سازی مصرف سوخت های فسیلی در صنایع و سایر مصارف با رویکرد استفاده از انرژی های تجدید پذیر
جایگاه و نقش CSR در کاهش و بهینه سازی مصرف آب در صنایع و سایر کاربری ها با استفاده از رویکردهای نوآورانه و خلاقانه
نقش نوآوری در کمک به ارتقای شاخصهای محیط زیستی بنگاهها
مسئولیت اجتماعی در کاهش انتشار کربن
خدمات اکوسیستمی و زنجیره ارزش پایدار
مصرف پایدار انرژی و گذار به انرژیهای تجدیدپذیر و پاک
بازخوانی تجربههای کاهش اثرات منفی شرکت ها بر محیطزیست
کسب وکار مسئولانه و جامعه
کسبوکار سبز
اقدامات داوطلبانه و توانمندسازی جوامع محلی همجوار با صنایع
مدیریت ذینفعان
تجربههای توانافزایی جامعه محلی نیروی کار بومی و تامین تدارکات محلی
بازخوانی تجربههای جلب مشارکت جامعهی محلی
مشارکت با ذینفعان مختلف در طراحی و اجرای برنامههای CSR
اندازهگیری اثربخشی اجتماعی در پروژههای مسئولیت اجتماعی
ملاحظات اثربخشی پروژههای CSR برای جامعه محلی به ویژه با نگاه به مناطق کمبرخوردار
اخلاق کسب و کار
اخلاق کسب و کار(شامل شفافیت پاسخگویی رویکردهای ضدفساد رفتارهای ضد رقابتی کدهای اخلاقی عدم تبعیض گوناگونی فرهنگ CSR رعایت حقوق کارکنان سلامت و ایمنی مشتری و کارکنان حفظ حریم خصوصی مشتری و …)
گزارشدهی شرکتها به جامعه
نقش افکار عمومی در مسئولیت اجتماعی شرکتها
شفافیت و پاسخگویی در بنگاههای اقتصادی
سیاست گذاری و قانونگذاری برای مسئولیت اجتماعی بنگاههای اقتصادی
جایگاه و نقش استاندارد ملی مسئولیت اجتماعی و خیر همگانی در تبیین سیاستها و اهداف مسئولیت اجتماعی شرکتی در صنایع کشور
سیاستگذاری گذار پایدار
توازن خودانگیختگی و تقنین و نظارت در حوزه شرکتها
معاهدات و منشورهای اخلاقی درون و بیرون سازمانی در ارتباط با CSR
آسیبشناسی قوانین مرتبط با CSR در ایران
آسیبشناسی تجربه سیاستگذاری برای CSR در دستگاههای بالادستی و حاکمیتی
بررسی تجارب جهانی در حوزه قانونگذاری و سیاستگذاری CSR
مطالعات تطبیقی قوانین مسئولیت اجتماعی شرکتها میان کشورهای موفق و ایران
خودتنظیم گری و سیاستگذاریهای غیردولتی برای CSR
قانون عوارض آلایندگی و مسئولیت اجتماعی شرکتها و سازمان حفاظت محیط زیست
نظام پایش و گزارشدهی پایداری
بازخوانی تجربیات گزارشدهی پایداری در سطح ملی و بینالمللی
نظام پایش و ارزیابی فعالیتها و اقدامات مسئولیت اجتماعی
پیاده سازی و اثربخشی استانداردها و سیستمهای مدیریتی مرتبط با CSR
ارزیابی و ممیزی CSR
حاکمیت شرکتی
تدوین استراتژی و برنامههای بهبود CSR
ارتباط حاکمیت شرکتی با CSR
ساختارهای سازمانی ویژه برای راهبری CSR
یکپارچه سازی CSR در واحدها و فرایندهای سازمانی مختلف (نظیر بازاریابی منابع انسانی HSE فروش ارتباط با مشتریان روابط عمومی و …)
سازماندهی و مدیریت مسئولیت اجتماعی
نوآوری در مسئولیت اجتماعی
نوآوری مسئولانه و خلق ارزش مشترک
مسئولیت دیجیتال بنگاهها فناوری و تحول دیجیتال
مسئولیت اجتماعی و انقلاب صنعتی چهارم
نوآوری اجتماعی و مسئولیت اجتماعی
آموزش و ظرفیت سازی
آموزش کارکنان برای CSR
مسئولیت اجتماعی بنگاهها در راستای مدیریت کنشگران
آموزش مسئولیت اجتماعی بنگاهها
ارتقای دانش عمومی جامعه نسبت به ابعاد مسئولیت اجتماعی بنگاههای اقتصادی
محیط کار و مسئولیت اجتماعی شرکت ها
مسئولیت اجتماعی بنگاهها و تعهد شرکت نسبت به کارگران
نقش توسعه تشکلهای کارگری در مسئولیت اجتماعی شرکت ها
نقش مسئولیت اجتماعی شرکت ها در همکاری با فعالین اجتماعی و تشکلها
نقشآفرینی کارکنان در پیشبرد CSR در سازمانها
مسئولیتهای اجتماعی در قبال کارکنان مشتریان و پیمانکاران
نقش مطالبهگری جامعه مدنی و رسانهها در جهتدهی CSR
مسئولیت اجتماعی شرکت ها و مصرفکنندگان
حریم خصوصی مصرف کنندگان
سلامت مصرف کنندگان
مسئولیت اجتماعی شرکتها در بازار
رقابت منصفانه و شراکت با رقبا در پیشبرد CSR
مسئولیتپذیری اجتماعی در قبال تولید محصول (نظیر کیفیت سلامت ایمنی کارایی و …)
سایر موارد
ملاحظات ویژه و چالشهای شرکتهای دولتی در ارتباط با مسئولیت اجتماعی
تجربههای تعیین اولویتهای مسئولیت اجتماعی در شرکتهای خصوصی و عمومی
ارزیابی تأثیرات محیط زیستی و اجتماعی در طرحها و پروژههای صنعتی
سرمایهگذاران و شاخصهای عمل به مسئولیت اجتماعی شرکت ها در شرکتهای بورسی
مدیریت ریسک اقتصادی اجتماعی و زیست محیطی