اولین همایش ملی صنعت سنگ: استخراج فرآوری و بازاریابی
2023-08-14 14:31 رویدادهای علمی خمینی شهر 24 نمایشدرباره همایش:
قدرت محرکه هر صنعت بازار است و بدون توسعه سطحی و عمقی بازار هیچ صنعتی قابل توسعه نخواهد بود. مهمترین منبع درآمد ارزی هر کشور صدور کالا و خدمات میباشد که نبض اقتصاد زنده و فعال دنیا را در دست دارد. مهمترین و مؤثرترین راه سامان بخشیدن به وضع اقتصادی کشور صادرات کالاهای غیر نفتی است که برای موفقیت باید الگوپذیری از کشورهایی که مسیر توسعه را با موفقیت پیمودهاند ملاک عمل قرار داد. طبق اعلام وزارت نفت تا سال 1474 (هـ. ش) منابع نفتی به صفر خواهد رسید لذا جهت رشد و توسعه اقتصاد و ایجاد اشتغال بایستی از طریق تعامل با بازارهای جهانی به دنبال توسعه صادرات غیر نفتی بود و برای بهبود و تقویت آن باید عوامل مؤثر بر این امر را شناسایی نمود.
نکته مشترک همهی استراتژیها و برنامههای بازار محور توجه به ارتباطات یکپارچه بازاریابی است. (Integrated Marketing Communication) در صنعت سنگ طبیعی مهمترین بخش از ارتباطات یکپارچه بازاریابی برگزاری همایشهای علمی- پژوهشی و مهارتی به همراه نمایشگاههای تخصصی سنگ میباشد. اهمیت این موضوع آنچنان است که کشورهای بزرگ تامینکننده سنگ جهان (بهجز ایران) را به نمایشگاههای سنگ آن کشور میشناسند. نمایشگاه ورونا کرارای ایتالیا شیامن و شیوتو و یونفوی چین استونا و استون مارت هند ازمیر و استانبول ترکیه از مصادیق بارز این موضوع میباشند. برگزاری همایشهای تخصصی صنعت سنگ به همراه نمایشگاههای تخصصی سنگ طبیعی محل تلاقی «زنجیره ارزش» و «زنجیره تامین» است.
ماموریت اصلی برگزارکنندگان این همایش شناخت دقیق «زنجیره ارزش و زنجیره تامین» و برنامه ریزی در جهت بهبود و ارتقاء کارایی و اثربخشی این دو مقوله مهم در صنعت سنگ کشور با رویکرد مساله محوری میباشد. هدف اصلی این همایش آغاز حرکتی برنامهریزی شده به منظور ایجاد ارتباط مداوم و موثر بین دانشگاه و صنعت در بخش سنگ است. این ارتباط با توجه به کمیت بالای سنگ در مقایسه با سایر مواد کانی و معدنی تنوع بسیار بالا و همچنین کیفیت بسیار مناسب آن میتواند باعث آشناسازی طیف دانشگاهی از نظر ساختار شناسی سطح کیفی و مزیتهای مختلف آن با سایر مصالح در جهت گسترش فرهنگ استفاده صحیح بجا و خلاقانه از سنگ در سطوح مختلف باشد.
سنگها به دلیل سختی و مقاومت بالا در برابر سایش و حرارت تنوع رنگ جلاپذیری مطلوب غیرقابل نفوذ بودن مقاومت در برابر تغییرات جوی پایداری در برابر مواد اسیدی و قلیایی و غیره از قدیم بهعنوان یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی مورد استفاده بشر بوده است. این ماده علاوه بر اینکه نقش مهمی در مقاومسازی ساختمان ایفا میکند بهعنوان عنصری تزئینی برای زیباتر کردن بناهای مختلف کاربرد دارد. لذا بررسی علمی و موشکافانه ابعاد مختلف این صنعت در مراحل مختلف استخراج فرآوری و مدیریت بازاریابی میتواند در پیشرفت صنعت ساختمان نقش بسزایی داشته باشد.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر به دلیل واقع شدن در قطب مرکزی سنگ کشور و همجواری با بزرگترین منطقه صنعتی سنگ استان اصفهان و دارا بودن رشتههای مختلف علمی همچون مهندسی مکانیک مهندسی عمران مهندسی معماری مهندسی برق مهندسی صنایع در مقاطع مختلف تحصیلی(کاردانی تا دکترای تخصصی) و با در اختیار داشتن امکانات کامل کارگاهی آزمایشگاهی و پژوهشی تاکنون چندین همایش ملی و بین المللی را برگزار نموده است.
محورهای اصلی همایش:
مهندسی معدن و زمین شناسی
مهندسی مکانیک و مکاترونیک
مهندسی عمران و معماری
مهندسی برق و مدیریت انرژی
مهندسی صنایع و سیستم بهرهوری
مهندسی محیط زیست و توسعه پایدار
حقوق تجارت بین الملل
مدیریت منابع
کارآفرینی و مدیریت کسب وکار
مدیریت بازرگانی (داخلی و بین المللی بازاریابی)
محورهای موضوعی و کاربردی همایش:
زمینشناسی معدنی: بررسی تودههای سنگی و رخسارهها شناخت نواحی زمینشناسی با پتانسیل اقتصادی معدنی طبقهبندی معادن بررسی جوامع معدنی و ارزیابی ذخایر معدنی
استخراج سنگهای ساختمانی: روشها فناوریها و مشکلات مرتبط با استخراج سنگهای ساختمانی بهرهبرداری بهینه از منابع سنگ و مطالعات پیشفیزیکی و شیمیایی
فرآوری و تولید سنگهای ساختمانی: فرآوری سنگهای ساختمانی شیوهها و فناوریهای صنعتی در تولید مصنوعات سنگی کنترل کیفیت سنگهای ساختمانی و بهینهسازی فرآیندهای تولید
استانداردها و مقررات حقوقی و مالی: قوانین و مقررات مرتبط با صنعت سنگ مسائل حقوقی و قراردادهای معادن امور مالی و سرمایهگذاری در صنعت سنگ
تعریف وتبیین الزامات و استانداردهای صنعت سنگ: در زمینه استخراج سنگ در معادن فرآوری سنگ در کارخانجات و نحوه کاربری سنگ در نمای ساختمان ها
مدیریت محیطی در صنعت سنگ: مدیریت پسماندهای سنگ کنترل آلودگی هوا و آب در فرآیندهای استخراج و فرآوری سنگ استفاده از فناوریهای پاک در صنعت سنگ
بازاریابی و توسعه بازار سنگهای ساختمانی: روشها و راهکارهای بازاریابی و فروش سنگهای ساختمانی تحلیل بازار و طراحی استراتژی بازاریابی صادرات و توسعه بازار سنگهای ساختمانی
نوآوری و فناوری در صنعت سنگ: بررسی فناوریهای نوین در فرآیندهای استخراج فرآوری و تولید سنگهای ساختمانی بهرهبرداری از هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء در صنعت سنگ
تحقیقات علمی و فنی: ارائه نتایج تحقیقات دانشمندان و محققان در زمینه سنگهای ساختمانی مطالعات زمینشناسی و ژئوشیمی تکنولوژیهای نوین در زمینه سنگهای ساختمانی مصالح و مکمل های شیمیایی منعطف با سنگ های مختلف
فناوریهای نوین در صنعت سنگ: استفاده از فناوریهای پیشرفته مانند اینترنت اشیاء (IOT) و تحلیل دادهها در صنعت معدن اثرگذاری تکنولوژیهای نوین بر بهبود عملکرد و کاهش هزینهها
بازاریابی: تحلیل بازار روندها و چشمانداز صنعت سنگ برندسازی و بازاریابی محصولات فرآوری شده و روشهای توسعه بازار و صادرات