دوره آموزشی Total Reward Specialist
2023-11-07 15:03 رویدادهای علمی تهران 12 نمایشمدیریت جبران خدمت کارکنان با استراتژی خط مشی و فرآیندهایی سر و کار دارد که مشارکت افراد در سازمان را به روش های مالی و غیرمالی ارج مینهند. مدیریت جبران خدمات شامل طراحی پیاده سازی و نگهداری سیستم های جبران خدمات است که با هدف رفع نیازهای سازمان و ذینفعان آن انجام می شود. هدف کلی این سیستم اعطای پاداش های منصفانه عادلانه و هماهنگ به افراد با توجه به ارزش آنها برای سازمان به منظور دستیابی بیشتر به اهداف استراتژیک سازمان است. مدیریت جبران خدمت کارکنان فقط به پرداخت و مزایای شغلی مربوط نیست بلکه با پاداشهای غیرمالی از قبیل قدردانی یادگیری و فرصتهای پیشرفت و مسئولیت بیشتر شغلی مرتبط میباشد. نقش حمایتی مدیران ارشد و مدیران منابع انسانی در سازمان ها بسیار مهم است. آنها باید شرایطی را فراهم کنند که در آن کارکنان احساس آرامش و نشاط کنند و انگیزه لازم را داشته باشند(برای کسب دانش بیشتر در رابطه با منابع انسانی صفحه دوره منابع انسانی را مشاهده کنید).
برخی از انواع جبران خدمات عبارتاند از:
جبران خدمت مالی
جبران خدمت غیرمالی
جبران خدمت اولیه
جبران خدمت تشویقی
ارزیابی شغلی
مدیریت حقوق و دستمزد
مشوقها
مزایا
مزایای حاشیهای
اقدامات تأمین اجتماعی
اهداف مدیریت جبران خدمت کارکنان
جبران خدمات افراد طبق ارزش آنها برای سازمان
همسوسازی روشهای جبران خدمات با اهداف تجاری و ارزش و نیازهای کارکنان
جبران خدمات در ازای کارهای درست به منظور ابلاغ رفتار و نتایج مهم
کمک به حفظ و جذب افراد قابل و موردنیاز سازمان
ایجاد انگیزه در افراد برای التزام و تعهد
شکلگیری فرهنگی با عملکرد عالی
انواع جبران خدمات طبقهبندی شده به عنوان جبران خدمت مالی و غیرمالی
جبران خدمت طیف وسیعی از پاداشهای مالی و غیرمالی است که به کارمندان در ازای ارائه خدماتشان داده میشود. جبران خدمات میتواند به شکل دستمزد حقوق و سایر مزایا از جمله تعطیلات و مرخصیهای استعلاجی بیمه مرخصی زایمان تسهیلات سفر رایگان مزایای بازنشستگی و … باشد.
۱.جبران خدمت مالی
مهمترین و رایج ترین نوع جبران خدماتی که به کارمندان ارائه میشود جبران خدمت مالی است. این نوع جبران خدمت اصلیترین عامل انگیزشی است که نیازهای اساسی کارمندان مانند: غذا پوشاک و … را تأمین میکند. جبران خدمت مالی به دو بخش تقسیم میشود:
جبران خدمت مالی مستقیم
جبران خدمت مالی مستقیم با پرداخت پول به صورت زیر است:
حقوق: یعنی پاداش برای فعالیتهایی که کارکنان انجام میدهند حقوق به شکل نقدی پرداخت میشود.
پاداش: به معنی پول اضافی است که برای عملکرد بیشتر یا به پایان رساندن پروژه یا هدف تعیین شدهای به کارمند پرداخت میشود.
جبران خدمت مالی غیرمستقیم
جبران خدمت غیرمستقیم مالی و غیرمالی که کارکنان برای ادامه کار خود با سازمانها دریافت میکنند قسمت بزرگی از جبران خدمت هر کارمندی به شمار میرود.مدیران از این نوع جبران خدمت برای آسانتر شدن فرآیند استخدام افراد یا اثرگذاری بر پتانسیل کارمندان حفظ کارمندان یا ایجاد تعهدات بیشتر افزایش روحیه کاهش غیبت و بهبود قدرت سازمان بهره میگیرند.
۲. جبران خدمتهای غیرمالی
جبران خدمت کارمندان به اشکال دیگر روحیه آنها را تقویت میکند و عملکردشان را بهبود میبخشد.
جبران خدمت غیرمالی میتواند به اشکال زیر باشد:
امنیت شغلی
بهرسمیتشناختن
مشارکت
کسب افتخارات شغلی
تفویض مسئولیت
مشوقهای دیگر
سرفصلهای آموزشی
استراتژی های جبران خدمات
تحلیل ارزشیابی و طبقه بندی مشاغل
نظام پرداخت
طرح های انگیزشی مزایا و طرح های رفاهی
تجزیه و تحلیل آماری نظام جبران خدمات
یکپارچگی نظام جبران خدمات با فرایندهای منایع انسانی