دوره تحلیل کسب و کار جامع و پروژه محور
2023-11-14 15:38 رویدادهای علمی تهران 18 نمایشاهمیت دوره تحلیل کسب و کار
پیش از معرفی دوره تحلیل کسب و کار بهتر است به این سوال پاسخ دهیم که تحلیلگری کسب و کار چرا اهمیت دارد
بسیاری از سازمانها و استارتآپها این موضوع را تجربه کردهاند که:
کسبوکارشان آنطور که باید و آنگونه که انتظارش را دارند پیش نمیرود
مشکلات زیادی در سازمان وجود دارد که به شکل اصولی ارزیابی و بررسی نمیشود
فرصتهایی در بازار وجود دارد که به خوبی تحلیل نمیشود
اولویت بندی مناسب کارها و پروژهها متناسب با نیاز سازمان نیست
تحقیقات بازار و بررسی حرکات رقبا به شکل مناسب انجام نمیشود
تصمیمات بر اساس تحلیل دادهها و بر اساس اعداد و ارقام انجام نمیشود.
فکر میکنید دلیل این بینظمی و عدم تناسب پیش آمده چیست در تمام این موارد و مشکلات مشابه در کسبوکارها ریشه یابی و تحلیل عمیق کسبوکار و استارتاپ بسیار حیاتی و ضروری است. کسبوکارها پروژهها استارتاپها و سازمانها نیازمند تحلیلگران کسب و کار هستند.
خوشبختانه در سالهای اخیر و علی الخصوص با ورود نسل جدید به بازار کار شاهد رشد دانش در کشور هستیم و بهره گیری از جدیدترین متدها و اصول و استاندارهای کسبوکارهای موفق اروپایی و آمریکایی (به عنوان الگوهای موفق) به راحتی میسر شده است در جهان امروز و با پیشرفت تکنولوژی و افزایش سرعت نشر و انتقال دانش در دنیا به راحتی میتوانیم جدیدترین متدهایی که استارتاپها و غولهای فناوری مستقر در سیلیکونولی برای تحلیل و پیشبرد سازمانها و پروژه هایشان استفاده میکنند را در اختیار داشته و برای مدیریت و تحلیل استارتاپها و سازمانهای خود بکار بریم.
با مشاهدهی رشد تقاضا برای آموختن مفاهیم عمیق تحلیل کسبوکار در جامعهی صنعت کشور عمیقا بر این باوریم که سازمانهای داخلی نیز به اهمیت و مزیت آن پی برده و افرادی را به استخدام خود در میآورند که با دانش عمیق و به روزترین متدها بتوانند نیازهای سازمان را تحلیل کرده و پروژههای مناسب تعریف و اجرا گردد تا سازمان به حداکثر سود ممکن رسیده و در ازای سرمایه گذاری انجام شده بیشترین ارزش ممکن را خلق نماید.
حال سوال اصلی اینجاست که چگونه میتوانیم یک تحلیلگر کسبوکار شویم و باید چه دانش و مهارتهایی داشته باشیم
با جستجو در منابع معتبری مانند Harvard Business Review McKinsey & Company و Forbes دریافتیم که دنیای مدیریت بر این اعتقاد است که یک تحلیلگر کسبوکار باید دانش و مهارتهای گستردهای داشته باشد تا بتواند به عنوان یک مشاور تصمیمگیریهای موثر در حوزه کسبوکار را ارائه دهد. با تحقیق در منابع فوق تعدادی از مهمترین مهارتها را انتخاب کرده و در ادامه بررسی میکنیم:
تحلیل داده: توانایی جمعآوری تجزیه و تحلیل دادهها برای استخراج اطلاعات مهم از عملکرد کسبوکار و تحلیل روندهای بازار امری ضروری است.
مدیریت پروژه: تحلیلگر کسبوکار باید بتواند پروژههای مختلف را برنامهریزی مدیریت و اجرا کند و یا به مفاهیم مدیریت پروژه مسلط باشد تا بتواند با مدیران پروژه زبان مشترک داشته و یا حتی در کنار آنها جهت پیشبرد فرآیندهای مدیریت پروژه مشاوره داده و کمک نماید.
استراتژی کسبوکار: باید اطلاعات کافی در مورد استراتژیهای مختلف کسبوکار داشته باشد و بتواند به بهبود آنها کمک کند و با مدیران ارشد سازمان زبان مشترک داشته باشد.
مدیریت مالی: درک مفاهیم مالی مانند سود و زیان ترازنامه و گزارش مالی ضروری است.
بازاریابی و تبلیغات: باید اطلاعات کافی در زمینه بازاریابی و تبلیغات داشته باشد تا بتواند استراتژیهای موثری را برای پیشبرد و رشد فروش محصول ارائه دهد.
مدیریت فرآیندها: یک تحلیلگر باید توانایی بهینهسازی فرآیندهای کسبوکار و ارائه پیشنهادات برای بهبود فرآیندهای سازمان را به خوبی داشته باشد. پس نیاز به درک عمیقی از فرآیندها دارد.
تکنولوژی: درک تکنولوژیهای مورد استفاده در کسبوکار و توانایی ارزیابی تأثیر آنها بر عملکرد کسبوکار ضروری است.
تحلیل رقبا: باید توانایی تحلیل رقبا و بررسی نقاط قوت و ضعف آنها داشته باشد.
ارتباطات موثر: توانایی ارتباط موثر برای یک تحلیلگر کسبوکار با اعضای تیم و مشتریان بسیار مهم است. چرا که عدم توانایی در برقراری این ارتباط از همان گامهای اولیهی تحلیل کسبوکار تاثیر منفی خود را نمایان میکند.
توانایی ارائه گزارشات موثر: یک تحلیلگر باید بتواند گزارشهای تحلیلی مناسب و جذابی تهیه کرده و به تصمیمگیران و مالکان کسبوکار ارائه نماید و نتایج بدست آمده و تحلیل های صورت گرفته را به بهترین شکل ارائه دهد تا تاثیرگذار واقع شود.
تحلیلگر کسبوکار باید این موارد را با توجه به نیازهای خاص شرکت یا پروژههای خود تطبیق دهد و با بهروز نگهداشتن دانش و مهارتهای خود و استفاده از تکنیکها و ابزارهای تحلیل مناسب به بهبود عملکرد کسبوکار کمک کند.
در مجموع به عنوان تحلیلگر کسبوکار باید بتوانیم مشکلات و فرصتهای سازمان را شناسایی کرده وضعیت فعلی سازمان را به خوبی ارزیابی نموده وضعیت مطلوب و آیندهی سازمان(پس از حل مشکل یا بهره مند شدن از موقعیت) را ترسیم کرده و برای رسیدن از وضعیت فعلی به وضعیت مطلوب راهکار ارائه نماییم و سپس نیازمندی ها و درخواستهای مطرح شده را به نحوی که برای تیم فنی و تیم توسعه قابل فهم گردد ترجمه نماییم.
در ادامه این مطلب مواردی همچون تاثیر دوره تحلیل کسبوکار بر پیشرفت شغلی شما سرفصلهای دوره به همراه توضیح مختصری از آنها معرفی اساتید و سایر مشخصات این دوره نیز بیان خواهد شد.
دوره جامع تحلیل کسب و کار PMPiran چه کمکی در این راستا میکند
ما با درک این نیازها و بر اساس نیازمندی متقاضیان خود دوره تحلیل کسبوکار (جامع و پروژه محور) را با سرفصلهای زیر طراحی نمودیم تا بتوانیم علاوه بر رشد دانش و توسعهی فردی مخاطبان خود با ارائهی بهترین و به روزترین و کاملترین مطالب در تحلیل کسبوکار و پرورش مدیران و تحلیلگران کارآمد و با دانش به جامعه و صنعت کشور نیز خدمت کنیم.