Login for faster access to the best deals. Click here if you don't have an account.

دوره نیازسنجی آموزشی مبتنی بر مهارت بر اساس مدل TTM

2023-12-10 15:39   رویدادهای علمی   تهران   37 نمایش

-- ﷼

  • dorh-nyazsngy-amozshy-mbtny-br-mhart-br-asas-mdl-ttm-big-0
شهر: تهران
قیمت: -- ﷼

چرا نیازسنجی آموزشی

قبل از تصمیم‌گیری راجع به برگزاری هر دوره آموزشی باید مساله عملکرد نیروی انسانی را مورد بررسی قرار داد و دقیقا روشن ساخت که آیا آموزش بهترین راهکار برای کاهش شکاف بوجود آمده در عملکرد می‌باشد یا خیر به طور کلی وقتی در عملکرد کارکنان ضعفی مشاهده می‌شود می‌توان دلایل زیر را برای آن برشمرد:

 

کارکنان نمی‌توانند عملکرد مناسبی داشته باشند (ضعف در توانایی انجام کار)

کارکنان نمی‌خواهند عملکرد مناسبی داشته باشند (مشکلات انگیزشی)

کارکنان نمی‌دانند که عملکرد خوبی داشته باشند (ضعف دانشی)

حقیقت آن است که گاهی برخی از مدیران تصور می‌کنند که آموزش نوش داروی تمام مشکلات سازمانی بوده و از طریق فرستادن پرسنل به دوره‌های آموزشی تلاش می‌کنند تا فواصل عملکردی را کاهش دهند. این اقدام نتیجه‌ای جز زوال اعتماد به فعالیت‌های آموزشی و نیز صرف هزینه‌های کلان برای سازمان‌ها ندارد.

 

بنابراین در تحلیلی که قبل از آموزش انجام می‌دهیم باید مشخص کنیم که شکاف عملکردی موجود به چه عوملی برمی‌گردد و در صورتی که این شکاف بر اثر ضعف مربوط به شایستگی کارکنان باشد اقدام به طراحی فعالیت‌های آموزشی نماییم.

 

مفهوم نیاز آموزشی

منظور از نیاز آموزشی آندسته از نیازهایی است که از طریق آموزش قابل رفع هستند. اینگونه نیازها تنها در حوزه دانشی مهارتی و نگرشی مطرح می‌شوند. رفع نیازهای آموزشی در این حوزه‌ها به ترتیبی که ذکر شده است به طور صعودی مشکل‌تر و پیچیده‌تر می‌شود.

 

طبقه بندی نیازهای

نیازهای آموزشی از جهات گوناگونی قابل دسته بندی و بررسی هستند. که شامل نیازهای پنهان و پیدا هستند.

 

نیازهای پیدا:

نیازهایی هستند که برای تشخیص آن‌ها احتیاج چندانی به مطالعه و بررسی نیست و به عبارتی تشخیص آن‌ها برای متخصصان و اهل فن بدیهی و روشن است.

 

نیازهای پیدا شامل:

نیازهای آموزشی بدو خدمت

نیازهای آموزشی هنگام تصدی شغل جدید

نیازهای ناشی از تغییر

نیازهای پنهان:

نیازهایی هستند که کارکنان در مراحل مختلف دوران خدمت و در جریان گذران مراتب شغلی و رشد و ارتقاء و برای پذیرفتن مسئولیت‌های بیشتر و انجام ماموریت‌های تخصصی‌تر و همچنین در مواردی که کارکنان به دلایل آموزشی وظایف محوله را آنگونه که انتظار می‌رود انجام نمی‌دهند احساس می‌کنند و یا برای آنان تشخیص داده می‌شود. یکی از مهمترین حوزه‌های فعالیت نیازسنجی آموزشی حوزه شناسایی نیازهای آموزشی پنهان کارکنان است.

 

نیازهای پنهان شامل:

نیازها به لحاظ ضروریت و اهمیت

نیازهای قبل و بعد تغییر

نیازهای جسمی ذهنی و روانی

نیازهای شغل فرد و محیط

نیازها به لحاظ ضرورت و اهمیت

توضیحات بیشتر

زمان شروع 2024/02/28
زمان پایان 2024/02/28
محل برگزاری تهران
شماره تماس 02126401335