اخذ مجوز و شرایط شرکت دانش‌ بنیان

اخذ مجوز و شرایط شرکت دانش‌ بنیان

راهنمای اخذ مجوز دانش‌بنیان

به موجب آیین نامه تشخیص شرکت ها و موسسات دانش بنیان ،شرکت های دانش بنیان ،موسسات خصوصی یا تعاونی هستند که به منظور افزایش علم و ثروت ، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی در راستای گسترش اختراع و نوآوری و در نهایت تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه ( شامل طراحی و تولید کالا و خدمات ) در حوزه فناوری های برتر و با ارزش افزوده فراوان ( به ویژه در تولید نرم افزارهای مربوط ) تشکیل می شود.

طبق آیین نامه مصوب،شرکت های دانش بنیان ،اهدافی نظیر ، ترغیب هیئت علمی دانشگاه ها و واحدهای ‌پژوهشی برای فعالیت های بیشتر در رفع نیاز جامعه و امکان افزایش درآمد اعضای هیئت علمی، تجاری سازی یافته های ‌پژوهشی، افزایش درآمدهای اختصاصی دانشگاه ها و واحدهای ‌پژوهشی موضوع کلی فعالیت دانش بنیان را دنبال می کنند.

انواع شرکت‌های دانش بنیان

الف) شرکت هایی که فقط اعضای هیات علمی مالک آن هستند.
چنانچه سهام دانشگاه کمتر از ۵۰ درصد باشد،شرکت دانش بنیان شرکتی خصوصی است که باید تابع قانون تجارت باشد و در اداره ثبت شرکت ها ثبت شود.

ب) شرکت هایی که دانشگاه ها نیز در آن مالکیت دارند.
چنانچه سهام دانشگاه ۵۰% یا بیشتر باشد،شرکت دانش بنیان شرکتی دولتی است.(مهمترین اصل شرکت دانش بنیان دولتی ، اصل خدمات علمی ،فنی و تحقیقات می باشد).

ثبت شرکت دانش بنیان نوپا

موارد فوق در مورد شرکت های دانش بنیانی است که در حوزه دانش بنیان فعال بوده و شرکت درآمد زایی داشته باشد، اما در مورد شرکت های دانش بنیان نوپا شاخص های ارزیابی کمی آسان تر است. در مورد این شرکت ها جهت ثبت نام در سامانه ارزیابی بایستی حداقل یک سال از تاریخ ثبت آن ها گذشته باشد و حداقل دو سوم از اعضای هیأت مدیره شرکت، حداقل دو مورد از شرایط ذیل را احراز کنند:

-حداقل دارای مدرک کارشناسی باشند.
-حداقل ۱ سال سابقه فعالیت کاری یا علمی در حوزه فعالیت شرکت و یا سابقه مدیریتی داشته باشند.
-دارای حداقل یک اختراع ثبت‌ شده ارزیابی شده داخلی یا یک اختراع بین ‌المللی مرتبط با حوزه کاری شرکت باشند.
-شرکت دارای معادل ۳ نفر نیروی انسانی تمام‌ وقت باشد و یا شرکت‌ تولیدکننده کالا یا کالاهای دانش‌ بنیان، مطابق فهرست کالاهای دانش ‌بنیان مصوب کارگروه باشد که دانش فنی آن را بواسطه انتقال یا ایجاد دانش فنی، از طریق فعالیتهای تحقیق و توسعه نهادینه و بومی‌ سازی کرده باشد و یا شرکت دارای برنامه طراحی و تولید کالاهای دانش ‌بنیان باشد.

-شرکت دارای عملکرد تحقیق و توسعه باشد.

برای مشاهده دوره های آموزشی ثبت شرکت، اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *