رشته کامپیوتر در هنرستان

رشته کامپیوتر در هنرستان

رشته کامپیوتر یکی از رشته های زیر مجموعه گروه خدمات در شاخه ی فنی و حرفه ای است که هر دانش آموز پس از طی کردن سال تحصیلی اول دبیرستان می تواند در طی یک دوره دوساله ودر یکی از هنرستان های کاردانش یا فنی حرفه ای دیپلم کامپیوتر بگیرد .لازم بذکر است که کنکور هنرستان براساس دروس فنی و حرفه ای برگزار می شود و دانش آموزان کاردانش می بایست دروس اختصاصی را از کتاب های فنی و حرفه ای مطالعه کنند.

نحوه ی ادامه تحصیل دانش آموزان رشته کامپیوتر

دانش آموزان هنرستانی رشته کامپیوتر در مقطع کاردانی پیوسته (فوق دیپلم) می توانند در یکی از دانشگاه های دولتی (آموزشکده های فنی و حرفه ای و موسسات غیرانتفاعی)، دانشگاههای آزاد(سما) و یا در مراکز علمی کاربردی در گرایش های نرم افزار، سخت افزار و فناوری اطلاعات (IT) ادامه تحصیل دهند. دانش آموزان هنرستانی می توانند پس از گذراندن دوره کاردانی و کارشناسی در دوره ارشد و دکتری در دانشگاه های معتبری همچون دانشگاه تهران، شریف و امیرکبیر ادامه تحصیل دهد.و از این حیث هیچگونه محدودیتی برای هنرستانی ها وحود ندارد.

رشته ی کامپیوتر و اهمیت درس ریاضی

رشته ی کامپیوتر برپایه ی علم ریاضیات بنا شده است برای مثال یک دانش آموز هنرستانی رشته کامپیوتر پس از ورود به دانشگاه و در مقطع کاردانی دروس ریاضی پیش ، ریاضی ۱ ، ریاضی ۲ و آمار و احتمالات و در مقطع کارشناسی ناپیوستهدروس معادلات دیفرانسیل، ریاضیات گسسته ، آمارو احتمالات مهندسی و ریاضی مهندسی را باید بگذراند بنابراین دانش آموز هنرستانی باید تلاش خود را علاوه بر دروس اختصاصی در درس ریاضی هم دوچندان کند تا در ادامه تحصیل به مشکلی برنخورد.

بازار کار تحصیلکرده های این رشته

ازلحاظ بازار کارهم یک هنرستانی در رشته کامپیوتر می تواند پس از اخذدیپلم یا گذراندن دوره ی کاردانی به عنوان تکنسین فنی و یا پس از دوره ی کارشناسی و کارشناسی ارشد به عنوان مهندس طراحبانک های اطلاعاتی ، شبکه های کامپیوتری ، سایت های اینترنتی و برنلمه نویس و یا مدیر پروژه در مراکز دولتی یا خصوصی مشغول به کار شوند.همچنین یک دانش آموز هنرستانی در صورت موفقیت برای اخذ مدرک دکتری تخصصی کامپیوتر می تواند به کارهای آموزشی و پژوهشی در قالب استاد یا هیئت علمی دانشگاه بپردازد.

مزایا و معایب تحصیل در هنرستان و دبیرستان

تحصیل در رشته کامپیوتر از طریق هنرستان فنی حرفه ای یا کار و دانش و یا قبولی در مهندسی کامپیوتر از طریق کنکور سراسری هرکدام مزایا و معایب خود را دارد، که در ادامه به بررسی مزایا و معایب هر یک می‌پردازیم.

  • مزایای تحصیل در رشته کامپیوتر هنرستان فنی حرفه ای و کاردانش

سطح دروس ساده‌تر نسبت به رشته‌های نظری
دروس عملی و کارگاهی در کنار دروس نظری
یادگیری مهارت‌های عملی کامپیوتر حتی قبل از دانشگاه
این دانش آموزان می‌توانند بعد از دریافت مدرک فوق دیپلم بر اساس سوابق تحصیلی‌شان در مقطع کاردانی به کارشناسی کامپیوتر در یکی از دانشگاه‌ها یا مراکز علمی کاربردی به تحصیل در گرایش‌های نرم افزار، سخت افزار و فناوری اطلاعات(IT) مشغول شوند.

  • معایب تحصیل در رشته کامپیوتر هنرستان

لزوم کسب نمره 12 برای قبولی دروس عملی
عدم امکان استفاده از تک ماده برای کلیه دروس
هزینه بالای تحصیل در برخی از رشته‌های هنرستان
نداشتن امکانات کارگاهی مناسب در مدارس

 

برای مشاهده دوره های کامپیوتری مرتبط، اینجا کلیک کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *