کاربرد اکسل در حسابداری

کاربرد نرم افزار اکسل در حسابداری

اکسل چیست؟

اکسل نرم‌افزار صفحه گسترده یا (Spread Sheet) نرم ‌افزاری است که برای جمع‌آوری و مرتب ‌سازی و پردازش اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرد. این اطلاعات می‌توانند انواع مختلفی از متون، اعداد، تاریخ یا انواع دیگر باشند. اطلاعات در نرم‌افزار Spread Sheet به صورت جدولی ذخیره می‌شوند. اطلاعاتی که در اکسل می‌توان ذخیره کرد هر مدل اطلاعاتی است که بتوان آن را به شکل جدول تغییر داد و ذخیره ‌سازی نمود. چند نمونه اطلاعات که می‌توان به شکل جدول ذخیره کرد عبارتند از:

فهرست مشتریان به همراه تاریخ خرید و مبلغ خرید آن ها
فهرست مبالغ درآمد ماهیانه خانواده از محل‌های مختلف و تاریخ دریافت آن‌ها
فهرست هزینه‌های انجام شده در طول ماه به همراه تاریخ و دسته‌بندی آن‌ها
فهرست دانش‌آموزان کلاس به همراه اطلاعات شخصی هر یک و شماره تلفن‌های آن‌ها
فهرست تاریخ تولد اعضای خانواده و دوستان به همراه ستونی از علاقمندی‌های آنان
اطلاعاتی که می‌تواند در یک برگه اکسل ذخیره شود بسیار متنوع و بسته به خلاقیت ما می‌تواند بسیار گسترده باشد.

کاربرد اکسل در حسابداری

در موارد مختلف، به گزارشاتی نیاز هست که توسط نرم افزار های حسابداری و مالی تولید نمی شوند، بسیاری از برنامه های حسابداری امروزه امکان تولید خروجی گزارشها را به صورت فایل اکسل دارا می باشد از بین نرم افزارهای آفیس، اکسل قدرتمندترین و کاربردی‌ترین نرم افزار کمکی در حسابداری است. نرم افزار اکسل به ‌نوعی با شغل حسابداری پیوند خورده است و می‌تواند مکمل مهارت‌ها و توانایی‌های یک حسابدار قرار بگیرد.

این نرم افزار به دلیل داشتن محیطی ساده و همین‌طور امکاناتی مفید علاوه بر این که در حسابداری‌های شخصی و عمومی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، در تهیه گزارشات مالی ، یکی از نرم‌افزارهای مهم برای حسابدارن است که با استفاده از آن کارهای خود را دقیق تر انجام می دهند. نرم افزار اکسل امکانات بسیاری در ساخت گزارشها و تحلیل اطلاعات در اختیار شما قرار می دهد که در بیشتر مواقع به دلیل عدم آشنایی یا تسلط کم به نرم افزار اکسل از مزایای آن بی نصیب می مانید.

از مهم‌ترین کاربردهای اکسل در حسابداری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رویدادهای مالی را به‌ صورت فایل‌های جداگانه لیست می کند.
  • داده‌ها به عناوین دلخواه طبقه‌بندی و Sort می شوند.
  • انواع گزارشات مالی مانند ترازنامه، سود و زیان و جریان وجوه نقد تهیه و تنظیم می شود.
  • جداول مکمل مانند لیست حقوق و دستمزد و استهلاک و .. تنظیم می شوند.
  • مدارک ناقص در نبود نرم افزار حسابداری به‌صورت منظم قابل جمع آوری است.
  • از توابع اکسل که فرمول‌های مهمی به‌صورت پیش فرض در آن تعریف شده است، استفاده می شود.
  • انبار و موجودی کالا شمارش و کنترل می شود.
  • تنظیم صورت مغایرت بانکی
  • تنظیم کاربرگ های مهم حسابرسی

برای مشاهده دوره های آموزشی اکسل، اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *