حسابداری یکی از رشته های بسیار پرطرفدار است که زیرشاخه های مختلفی دارد. یکی از مهم ترین زیر شاخه ها، حسابداری اموال است. اگر علاقه دارید بدانید حسابداری اموال چیست و همچنین با مفاهیم پایه ای حسابداری اموال آشنا شوید پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. همچنین در این مقاله خواهید خواند که مدیریت اموال چیست، اموال منقول و غیر منقول در حسابداری چیست و بازار کار حسابداری اموال را خواهید شناخت.

حسابداری اموال چیست

حسابداری اموال، اموال و تجهیزات و ماشین الات را شامل می شود که جزو اموال ثابت یک سازمان هستند که در زمان های طولانی مدت خریداری می شوند و در به خاطر استفاده بلند مدت دچار استهلاک شده و به خاطر بازدهی پایینی که دارند از رده خارج شده اند. بنابراین نیاز است که برخی اموال مجددا با دارایی های جدید جایگزین شوند. سازمان ها با کمک حسابداری اموال باید مخارج دارایی ها را محاسبه و گزارش کنند.

شرح وظایف حسابدار اموال

حسابداری اموال وظایف زیر را شامل می شود:

ثبت کردن اسناد خریدی که دارایی های ثابت هستند.
طراحی کدینگ حساب های دارایی ثابت بر اساس استاندارد.
محاسبه استهلاک دارایی های ثابت بر اساس استاندارد های حسابداری.
ثبت هزینه های استهلاک دارایی های ثابت.
انجام عملیات حسابداری جهت انتقال و جابجایی تجهیزات و دارایی ها.
ثبت سند فروش تجهیزات و دارایی های ثابت.
ثبت معاوضه دارایی های ثابت و تجهیزات.

بررسی حسابداری و ثبت اموال منقول و غیرمنقول

ثبت اموال منقول و غیر منقول یکی از شاخه های حسابداری اموال محسوب می شود. اموال را به دو دسته اموال منقول و غیر منقول تقسیم می شوند.

اموال منقول به اموالی گفته می شود که می توان آن ها را منتقل و یا جابجا کرد. مثل لوازم خانگی و یا ماشین و تجهیزات ماشینی.

اما اموال غیر منقول به اموالی گفته می شود امکان جابجایی آن ها و یا منتقل کردنشان به هیچ عنوان وجود ندارد. مثل زمین و ساختمان و ملک و …

اموال منقول ذاتی

اموال منقول ذاتی اموالی هستند که بر اساس نظر قانون گذار کاملا قابل لمس و انتقال باشند.

اموال تابع اموال منقول

اموالی وجود دارند که منافع آن ها متعلق به اموال منقول است که این گونه اوپموال عبارتند از : حق انتفاع از اموال منقول – حقوق کارمندان شرکت در رابطه با سهام شرکت – حقوق معنوی مخترع – دعاوی استرداد حق مالکیت اموال منقول

به زبان ساده تر اگر بخواهیم پاسخ به اموال منقول چیست را بدهیم باید بگوییم که اموالی که منقول هستند در اثر جابجایی و نقل و انتقال آسیبی به مال منقول وارد نشود. مثلا در صورتی میتوان پنجره را جز اموال منقول حساب کرد که در اثر جابجایی به پنجره و دیوار ها آسیبی وارد نشود.

برای درک بهتر اموال منقول و غیرمنقول در حسابداری چیست و اموال منقول شامل چیست باید بگوییم مثلا لوله ساختمان تا قبل از آن که نصب شود جز اموال منقول حساب میشود اما به دلیل آن که بعد از نصب امکان جابجایی بدون آسیب به دیوار ها و زمین امکان ندارد بعد از نصب دیگر جزو اموال منقول حساب نمیشود و جز مال غیر منقول به حساب میاید.

جهت مشاهده دوره‌های حسابداری، اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *